2007-02-01

Statsexamen: det skriftliga provet

Idag skrev studenterna som gått upp i statsexamen den skriftliga delen: fem timmars skrivande om en enda fråga, antingen om litteratur eller språk. Jag som hade arbetat med att formulera de tre språkfrågorna fick se studenterna välja idel litteraturfrågor, vilket för all del gjorde mitt efterarbete något mindre intensivt.

Nu blev det min kollega som undervisar i svensk litteratur som fick ta hand om rättningen av innehållet i uppsatserna, medan jag enbart behövde rätta språket. Jag finner det förstås lite udda att språket ska bedömas på en tenta om litteratur när litteraturuppsatsen inte ens fick skrivas på målspråket (se artikel nedan), men alldeles galet är det förstås inte. Det kan tilläggas att studenternas språk var mycket gott.

Litteraturämnena för dagen var romangenrens framväxt, existentialismens dito samt den isländska sagostilens påverkan på den svenska litteraturen fr.o.m. 1800-talet. Språkfrågorna tyckte jag var enklare: den språkhistoriska utvecklingen, ordbildning och vokabulär, principerna för ordföljd.

Inga kommentarer: