2007-02-16

Trafikrapport från Sexton

En kort tid har jag haft en besöksräknare installerad. Trots allt är det ju roligt att se om någon annan än jag själv läser, även om sidan bara är till för släkt och vänner. Utvärderingsperioden är egentligen alldeles för kort, men detta är i alla fall slutsatserna så här långt:


Alla läser dagtid på vardagar, dvs på jobbet. På fredagseftermiddagen dör all aktivitet och förutom någon felnavigerare händer ingenting igen förrän på måndagen. Onsdag och torsdag är hetaste dagarna under veckan, så jag får väl se till att ha något smaskigt att publicera då.

Jag är stor i Kina. Folkrepubliken ligger på tredje plats i nationsligan efter stort ledande ettan Sverige (surprise) och lika klara tvåan Norge. Sedan följer Tjeckien och Kanada, USA och sist Spanien och Egypten. Jag behöver väl knappast tillägga att de flesta utsocknes spenderar mycket liten tid på sidan, förutom min trogna läsekrets i Norge. Mange takk!

En gång räcker. I dessa orwellska tider går det att utläsa en hel del av den data man får in, så när jag säger att läsekretsen i väster är trogen så menar jag det. Annars är de allra flesta faktiskt nykomlingar som aldrig mer vill återkomma, eftersom de inte hade något på sidan att göra från början. De kan ha kommit via Bloggers slumpgenerator eller en ovanligt misslyckad googlesökning. "Kulörtvättmedel", t.ex., ger tydligen min sida som träff.

Det lönar sig med taktiskt tänkande. Bloggproffsen jobbar hårt på att länka sig, registrera ("pinga") sig i olika sökmotorer och portaler, sätta etiketter på sina texter och inkludera namn och ord som många söker på - allt för att få många träffar på sin sida och synas i statistiken. Modebloggarna lär vara värst i branschen med sitt ständiga namndroppande.

"Sexton" är inte en sådan sida, men även här märks det hur bloggosfären fungerar. Mitt inlägg om LR:s svängning om lärarutbildningen hamnade på DN Debatts hemsida och vips hade jag en bunt nya besökare! Knuff.se med sina kompisar Intressant.se (där väldigt sällan något är intressant) och Nyligen.se har på något vis också koll på den här sidan, med ströbesökare som resultat. Hur mycket trafik proffsen drar in på det här viset kan man ju bara ana.

Inga kommentarer: