2008-06-28

Prags snyggaste bil

Den står normalt parkerad utanför musikmuseet, längs min väg till och från jobbet, så jag har sett den i nästan två år nu. Den rullar vinter som sommar och är i mina ögon i gott originalskick. Den är häftigare än alla Skodas gamla veteranbilar och röda sportbilar som fungerar som guidebilar, och den är svensk. Vi pratar om Prags snyggaste bil: en gul Volvo P1800 ES.

På fredagen stod den parkerad vid Manesuvbron, nära Rudolfinum, så det gavs tillfälle att syna och plåta den lite närmare. Tyvärr dök aldrig ägaren upp. Det hade varit roligt att få veta lite mer om bilen, dess skick och vad i hela friden fört den hit. Volvo pre-1990 är inte vanliga här, och en 1800 ES ser man ju inte ofta ens i Sverige. Såvitt jag läst mig till tillverkades bara 8.077 exemplar (1971-1973).

1 kommentar:

Anonym sa...

Lite kul att du nämde den eftersom jag också lyckades se den (eller en liknande, även om det är högst osannolikt!) någonstans bland ambassadkvarteren i Malá Strana i juni någon gång. Kan inte tänka mig att det finns fler, jag är något osäker på färgen, men jag reagerade över att det just var herrgårdsvagnen av P1800, ovanlig även här hemma som du skrev.