2008-05-30

Tjeckien 3-1 Skottland, Sparta Arena 30 maj

Fredagen började bra. Jag hade rättat och betygsatt och grejat så duktigt att något som liknade en extra ledig dag stod för dörren. Grymt väder, dessutom, och när jag gick för att köpa nytt månadskort var det ingen - repeterar: ingen - före mig i kön. Det var nästan kusligt, för normalt tar jag med mig en otummad Economist och en kopp kaffe för detta ärende.

Efter lite planlöst strosande, en kopp kaffe med en grillad kycklingbagel och en nästan inköpt skiva tog jag en promenad i turistkvarteren i Mala strana och den lite småkärva stigningen upp till borgområdet. Trädgårdarna nedanför borgen var väldigt vackra i det vackra vädret och det var knappt att bilden stördes ens av bleka ölmagade skotska fotbollssupportrar i kilt.

Sedan in i Gamla stan, en sval och bilig pilsner på hemliga stället bredvid torget och - ännu fler skottar. Hm. Tydligen är det match i stan. Jovisst, Tjeckien-Skottland i en träningsmatch inför EM som går av stapeln om knappa två veckor. Det hade jag ärligt talat ingen aning om, men det löste onekligen problemet med underhållning för resten av dagen.

Jag tog mig ut till Letna, köpte en fin men dyr biljett och uppsökte lämpligt matställe att slå ihjäl ett par timmar på. Mycket skottar överallt, förstås, men egentligen var det ju långt ifrån självklart med tanke på att skottarna inte kvalificerat sig för EM och med andra ord inte hade stort intresse av matchen. Men britter i allmänhet är mycket duktiga på att följa sina lag.

Matchen var ganska sömnig i första halvleken men märkligt nog blev tjeckerna helt överlägsna i andra när de bytt ut alla stjärnor (halvstjärnor, snarare) och slutat slå bollar direkt mot store Jan Koller. Att såga sig igenom på kanten och komma in med djupledslöpande mittfältare i straffområdet visade sig en bättre spelidé, och snart stod det 1-0 som blev 2-0 och 2-1 och i slutet även 3-1 efter ett slalommål av Sionko, hans andra för dagen.

Skottland var bedrövligt dåligt, men Tjeckien imponerade inte heller. Det är sällan dessa träningsmatcher mynnar ut i så mycket annat än ett "jaså". Det var synd att Dr Brückner vilade Milan Baros, den notoriske målsumparen från Liverpool, Aston Villa, Lyon och Portsmouth, för honom ville jag se tillsammans med sin ende radarkompis i karriären, Koller.

Tjeckien: Cech, Pospech, Ujfalusi, Kovac, Jankulovski, Sionko, Polak, Matejovsky, Galasek, Skacel, Koller (Blazek, Sivok, Grygera, Rozehnal, Kadlec, Plasil, Vlcek, Jarolim, Fenin, Sverkos, Baros, Zitka).

Skottland: Gordon, McNaughton, McManus, Caldwell, Naysmith, Robson, Hartley, Fletcher, Rae, Morrison, Miller (Marshall, Anderson, Berra, Dailly, McCormack, Maloney, Clarkson)

Inga kommentarer: