2008-05-18

Mozart, check; Dvořák, check

Lördagen blev en dag i det vackra vädret, som man kan läsa mer om på M-L:s blogg. Det kändes också som något av en avslutningsdag eftersom det härmed är slut på föreläsningarna för min del, och bara examensperioden återstår. Sista lektionen: fika på svenska. Dessutom är det slut på gymkortet, så nu måste jag slita asfalt och sedan svettas hemma i hallen istället för på det halvflådiga gymmet. Och hemma har vi inte jacuzzi, två sorters bastu och bar med proteindrinkar.

Ny vecka, nya göromål, alltså. Vi får väl se vad det blir. Eftersom vi - stoppa pressarna, breaking news, flash-flash! - flyttar hem permanent den 1 juli gäller det ju att bocka av saker vi missat, förbisett eller inte prioriterat i största allmänhet. Jag funderar på en resa till Terezín. Det är väl en sån sak man ska ha gjort. Andra måsten jag har kvar är, enligt min Rough Guide, Bílkova vila (skulptören Bílaks museum) och Prags olika tehus - övriga 19 punkter har jag redan klarat av, från spårvagnar och pilsner till terassträdgårdar och Josefov.

På söndagen blev för övrigt ytterligare två museer avbockade, båda musikaliska sådana: Mozartmuseet i Bertramka och Dvořákmuseet. Det förstnämnda visade sig ha en fd student som chef, så där sparade vi snabbt 110 kc per person. Trevligt, trevligt. För er som inte kan allt om Mozart var det alltså så att han tillbringade en inte oansenlig mängd tid här - Don Giovanni uruppfördes som bekant i Prag - och var en ompysslad gäst hos den välbärgade familjen Dušek, vars sommarresidens nu är ett litet Mozartmuseum. Det är fömodligen vårt närmst belägna museum, men ett av de sista vi besöker.

Dvořákmuseet (bilden) ligger i ett fantastiskt litet barockpalats ritat av en av dessa Dientzenhofrar som späckat landet med sagolika hus. I övrigt är det inte så mycket att skriva hem om, men 80 kc var det värt. Man skulle kunna säga detsamma om Smetanamuseet, som också ligger i ett fint hus men vars museala kvaliteter är ganska tveksamma. Eventuellt är det jag som kan för lite om gubbarna.

Och så vann halvstora Portsmouth FA-cupen mot lilla Cardiff och halvtrötta Finland vann mot heltrötta Tre Kronor och så var en solig dag slut. På söndagen 12 grader och regn.

Inga kommentarer: