2008-03-23

Prisa EU, här kommer skatteåterbäringen (om än lite sent)

Att Tjeckien är ett EU-land är inte alla medvetna om, allra minst tjeckerna själva och definitivt inte deras folkvalda. Märkligt, kan tyckas, men mitt tidigare exempel med postverket är inte det enda som backar upp påståendet. Senast blev det tydligt när årets första lön anlände.

Min statliga lärarlön är inte mycket att hänga i julgranen, men den är definitivt ett trevligt inslag i vardagen när hyran ska betalas osv. Efter nyår blev den dock kraftigt reducerad i ett enda slag, detta trots att förhandssnacket hade handlat om hur platt och framför allt låg den nya inkomstskatten skulle bli. Jag blev nu hastigt och lustigt av med 55 procent, mot tidigare 20 (sisådär). Inte okej. Jag frågade fakultetens löneavdelning varför och svaret blev tämligen deprimerande: du är utlänning.

Nej, det är jag inte. Jag är EU-medborgare i ett EU-land, vilket betyder att jag är lika tjeck som Vaclav Klaus i det här avseendet. (Och dessutom är ju idén att straffbeskatta utlänningar ganska uppåt väggarna den också.)

Man kan tänka sig att EU-kommissionen hade rutit till ganska ordentligt om de fått höra talas om de här tokerierna. Hur som helst förstod plötsligt parlamentet vad de hade gjort och nu ska åtminstone alla EU-medborgare få tillbaka de konfiskerade skattekorunorna, fast inte förrän vid nästa deklaration (och då har ju många säkert redan återvänt till sina hemländer). Hur går sånt här till egentligen?

Den som vill läsa något om den nya plattskatten har förmodligen alldeles för lite att göra, men en hyggligt enkel text på engelska finns i alla fall här. I korta drag är den nya skatten 15 procent men baseras på en större del av inkomsterna, om jag mot förmodan förstått det rätt.

Inga kommentarer: