2007-11-18

Den 17 november

Jag läste följande nyhetsnotis på SVT:s hemsida:

USA:s planer på att placera en antirobotsköld i Europa stöter på patrull. Ett par tusen demonstranter i Tjeckiens huvudstad Prag krävde i går att tjeckerna ska få folkomrösta i frågan.

Rörelsen Inga baser, som ledde protesten, efterlyste också en bojkott av amerikanska varor och företag.

Enligt USA ska anläggningen skydda mot robotangrepp från Iran.

Rysslands president Vladimir Putin hävdar dock att det är Ryssland som är den förmodade angriparen och att USA öppnar för en ny kapprustning.
Vad som inte framgår är ungefär 27 olika saker, men jag kan väl nämna två: 1. Organisatörerna hade räknat med 100.000 deltagare, men det blev alltså bara ett par tusen. 2. Demonstrationerna ägde rum den 17 november.

Den som har duktig koll på sin historia vet att det var den 17 november 1939 som nazisterna fängslade och dödade ett antal studenter när landet skulle införlivas i det tyska riket. Detta sår fanns i minnet 1989 när 50-årsjubileet ledde till störtandet av kommunistregimen, Sammetsrevolutionen, och senare även delningen av Tjeckoslovakien. Dagen är sedan ett antal år tillbaka en helgdag tillägnad frihet och demokrati, och med andra ord en självklar dag för manifestationer, inte minst från studenternas sida.

I år hade studentorganisationen slagit sig ihop med den grupp som organiserar motståndet mot den eventuella radarbasen - och motståndet är otvetydligen stort - för att slå två flugor i en smäll. Men det verkar inte riktigt ha fungerat. En av 1989 års män, Simon Panek, menade i Prague Daily Monitor (här) att planerna missbrukar högtidlighållandet av 17 november. En annan, Martin Mejstrik, hävdade att dagens aktiva är "oförmögna att se skillnad på demokrati och diktatur, och på frihet och avsaknaden av frihet".

Några av mina studenter luftade liknande tankar när jag frågade dem. De tyckte inte om att dagen utnyttjas för enstaka sakfrågor som snarare splittrar än förenar. Det var kanske fler som tyckte så, och att det var därför uppslutningen blev 2000 istället för 100.000. Inte vet jag.

Jag har ännu inte nämnt årsdagen av Kristallnatten 10 november, men då var det betydligt mer spänt här. Nynazister jagades av anti-nazister och kravaller är väl det minsta man kan kalla det. Jag var ute den dagen, t.o.m. på Vaclavplatsen, men märkte inte mycket. När jag senare såg bilderna på BBC insåg jag att jag hade haft tur som inte hamnat mitt i handgemängen.

Inga kommentarer: