2007-11-16

Imperial slår tillbaka

Hotell Imperial har slagit upp sina anrika portar igen, vilket är synnerligen glädjande. Inte för att jag bryr mig om sängplatserna, men hotellets café är en art deco-klassiker med sin originella kakelinredning och sina mättande tårtor. Förr delade de ut gratis munkar som de bohemiska gästerna använde för att kasta på varandra, men det är tydligen ett avslutat kapitel. Synd, för det var onekligen lite av Drönarklubben över det hela.

Imperial ligger nära Namesti Republiky och den mindre Masaryk-stationen för pendlartåg. Mycket centralt, men på fel sida Gamla stan sett från mitt jobb och även vår bostadsadress. Alltså har det dröjt lite med ett besök, men på fredagen tog vi oss en lunch med fika för att kolla in stället. För en svensk femtiolapp fick jag en snygg sallad med rostbiff medan M-L satsade på fläskfylld kål med potatismos.

Ölen - 50 cl Urquell - kostade hutlösa 19 svenska, kaffet 15 och den mastiga Imperialkakan 20. Den sistnämnda historian var en blytung chokladkaka med kolakräm, fikon och russin och någonting med en syrlig ton. Mastigt, mättande, julmumsigt. Men förstås inget för dem som räknar poäng och index och allt vad det nu heter.

På väg ut kollade jag in herrarnas och där kan man väl säga att det eleganta övergick i Caesescu. Vattenkranen var i "guld", formad som en svan med stora vingar, och själva vreden var stora glasknoppar slipade som diamanter. Njaeee, inte riktigt korrekt. Men kul.

Inga kommentarer: