2008-04-26

Vi gör väl ett undantag för Gregory Crewdson

Fotokonst är inte min grej. Ni vet, svartvita bilder av dimmiga broar, en gumma som väntar på bussen i amerikanska södern och en väääldigt rynkig gubbe från Mongoliet. Och pressfoton är ännu värre. Okej, krig och svält och katastrofer är jättehemskt och viktigt och farligt, men väl på plats hade Stig Helmer också lyckats ta en bild som engagerar. Inte många av alla pösmagat hyllade pressfoton förklarar, skildrar, föreslår en lösning, debatterar. De är mest bilder, om än av ting som i sin tur berör.

Men Gregory Crewdson är en konstnär trots att han använder en kamera. Han fabricerar sina bilder, bygger gigantiska modeller som han plåtar, hyr in kända och okända skådespelare, manipulerar och arrangerar och komponerar. Det är då det blir konst och det är då det blir bra. Vad folk inte fattat i dessa dokutider när allt ska vara självupplevt och hänt i "verkligheten" är att fiktionen är betydligt mer verklig. Den är obegränsat verklig.

När vi kikat en stund på Galleri Rudolfinums utställning av Crewdsons bilder från 1996 och framåt slog det oss att vi sett en del av det förut, förmodligen i Uppsala när vi egentligen gått för att se Annika von Hausswolff. Han var där, Gregory, med sina bilder av amerikanska förortsvillor med poliser, brandmän, hemmafruar och en och annan vilsen björn bland soporna. Crewdson och von Hausswolff passar bra ihop, känns det som. Edward Hopper också. Hans målningar av ensamma människor som verkat fastnat i en rörelse på något hotellrum kan lätt ses som förlagor, det behöver man ingen examen för att konstatera.

Jag är inte säker på vilken serie jag tyckte bäst om - "Hovers" från ovan-perspektiv över villakvarteren där invånarna verkar bortrövade av ufon, "Natural Wonders" färgglada men ibland motbjudande modellbyggen, "Twilights" regnvåta psykologi eller "Beneath the Roses" teatertablåer. Bra, bra, bra.

Många bilar med öppen dörr och ingen förare. Mycket strålande ljus från garage. Mycket totalt stillastående. Mycket natur inomhus. En hel del frånvarande ufon. En och annan familjehemlighet. Gravida kvinnor. Matbord.

Inga kommentarer: