2008-04-30

Klämdagen på export

Det brukar alltid vara lite klurigt att för utländska kompisar förklara logiken i att ha klämdagar. "Jo, eftersom man är ledig dag 1 och dag 3, så måste man vara ledig dag 2 också. Och sluta tidigare dag 0. It's a squeeze day, you know." Nej, ärligt talat går det inte ihop. Men filosofiska fakultetens dekan har fattat galoppen alldeles på egen hand, så därför har vi nu två tredagarsveckor i rad. Výborné!

Den här torsdagen är det förstås 1 maj - en röd dag i den tjeckiska kalendern - och sedan drar vi till med en klämdag på fredagen. Nästa torsdag är det Segerdagen till minne av andra världskrigets slut och sedan drar vi till med en klämdag på fredagen. Trevligt värre för oss löntagare, och samtidigt en liten uppoffring för arbetsgivaren eftersom UK FF är en tämligen tom arbetsplats på fredagar. Men jag har föreläsningar såväl torsdagar som fredagar, så för mig gör det onekligen skillnad.

Första maj kommer säkert att innebära en hel del demonstrationer, enligt nyhetssajten ABC Prague, som framför allt varnar för konfrontationer mellan ultravänstern och ultrahögern. Traditionella arbetartåg med partifanor lär dock vara tämligen glesa. Vid sidan av politiken finns dock en annan och betydligt mer romantisk tradition: att fira Kärlekens dag. Förälskade par beger sig då till Petrinkullen, lägger blommor vid Karel Hynek Machas staty och läser hans romantiska poem Maj.

När jag letade efter en lämplig bild som inte skulle ha precis samma motiv som förra årets majblogg hittade jag Allen Ginsberg som Majkung i Prag 1965. Kommunisterna hade förstås förbjudit detta evenemang i 20 år, men tydligen var det okej att välja en kung det här året. Jag misstänker att jippot blev bannlyst igen 1969 och såvitt jag vet har det inte återkommit. Bilden i fråga känns väldigt skyddad av upphovsrätten, men det är obligatoriskt att titta på Ginsberg här.

Inga kommentarer: