2007-12-11

Samma sak händer i morgon

Jag har haft 164 träffar på sidan den senaste månaden, vilket är sjyst. Antalet läsare som stannar mer än 5 sekunder är dock oroväckande litet - sisådär 15 procent - och jag förstår att jag måste skriva mer om sex, no knickers girls, Brad Pitt, shopping och julklappstips för att locka de riktiga storkunderna. Men sanningen är ju den att vardagen mest lunkar på så här före jul. Man jobbar, åker trick, kommer hem etc.

På universitetet försöker jag få treorna att komma väl förberedda till sin PZK-examen, som vi skulle kunna kalla en fil.kand. Det innebär ganska mycket hörförståelse, en del skrivande och uppmärksammande av vissa återkommande svårigheter. Och så tränar vi inför torsdagens Luciatåg, förstås.

Med ettorna har jag ägnat hösten åt framför allt fonetik: enskilda ljud, tryck, längd, tonaccent och satsprosodi. Vi försöker att dunka in ganska många glosor per vecka också, samt att nöta in fraser tillsammans med dessa. Inlärningskurvan var oerhört brant i början, nu planar den ut en aning men kommer förstås att ta ny fart när tempusböjning och ordbildningsprinciper sitter lite bättre.

På fritiden är det förutom ett hyggligt gymmande (jag hade tappat sju kilo sedan sist) en hel del glöggande just nu, hos oss samt hos vänner. På torsdag är det som sagt Lucia, på lördag svensk adventmässa i St Klimentkyrkan med efterföljande kyrkkaffe på ambassaden, mer glögg hos dansklektorn på tisdag (eventuellt krock med studenternas julfest) och sista dagen på jobbet på fredag.

Hur ska lillan orka?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är välkommen hem till ett kallt men grönt sverige. /Fredrik C

Anonym sa...

Tur för dig att det är jul snart så du kan äta upp de 7 kg du tappat. Stackare du måste nästan se undernärd ut med tanke på att du är lika tunn (läs muskulös) som en annan..