2007-01-23

Språkkonferens i Bukarest i mars

En trevlig del av att vara utlandslektor är att man får delta i språkkonferenser i andra länder i regionen. När jag arbetade i Estland var två av tre konferenser visserligen på hemmaplan - Pärnu och Narva - men det blev också en minnesvärd tur till Vilnius. Zeppelinaren har fortfarande inte smält helt i magen. Mötet i lettiska Klaipeda bommade jag helt av någon anledning.


Årets roadtrip går till Bukarest, Rumänien, 15-18 mars. Att döma av bilderna på hotellet (här för den som vågar) kan det bli en god dos av öststatsnostalgi mellan varven av föreläsningar, turism och umgänge. Man får väl hålla sig till konferensanläggningen så länge som möjligt, vilken den nu är. Jag gissar på universitetet, Universitatea din Bucuresti (murriga bilder här).

Sagda lärosäte förefaller ganska nytt och modernt, närmare bestämt från 1694 om jag förstått deras hemsida rätt. Men det kan ju finnas duktigt folk där ändå. Lektor Björn Apelkvist är i alla fall en både klok och trevlig prick med en blytung avhandling om Lars Norén i bakfickan. Det ska bli roligt att träffa honom igen - senast sågs vi på kursen på Tjörn i somras.

Programmet är inte spikat än, så det får jag väl återkomma till. Jag hoppas givetvis på Dracula, Ceausescu-vulgo och den senaste rumänska popmusiken.

Inga kommentarer: