2007-04-27

Kravallerna i Tallinn

Trist med kravallerna och plundringen i Tallinn föregående natt. Efter att ha sett bilderna på EuroNews förefaller dock uppgifterna om att det mest handlade om gatudrivande ungdomar som tog tillfället i akt, att stämma. Det gör det ju inte så mycket roligare, men det finns betydligt värre, mer organiserade, alternativ.

I sakfrågan är det lätt att vara svensk och tycka att båda sidor har rätt, och att alla måste acceptera den historia som både ester och ryssar delar i Estland. Men det är säkert en hel del svårare när man är est och har släkt och vänner som dog i "befriarens" fångläger i Sibirien, eller själv slagits mot diktaturen. Det är nog svårt att vara ryss också, och bli anklagad för allt ont som hänt i landet kanske 40, 50, 60 år innan man ens var född.

Det ska sägas att estniska myndigheter inte har för avsikt att förstöra statyn, utan att flytta den till en militär minnesplats tillsammans med de kroppar som grävts fram under monumentet. Tanken, enligt regeringen, är att en mindre central placering i själva verket ska hjälpa till att minska spänningarna.

Som jag minns det från de fyra år jag bodde i Tallinn diskuterade man det här bronsmonumentet tämligen ofta, men aldrig speciellt hätskt och jag kan inte påminna mig någon demonstration. Det låg blommor där regelbundet, men någon vandalisering kan jag inte dra mig till minnes. Det skedde säkert både ett och annat, men inget som gav något direkt eko.

Lite ur president Toomas Hendrik Ilves' (bilden) fördömande kan man läsa om i DN, som har flera artiklar om händelserna. The Baltic Times kan också vara till hjälp här.