
Och hastigt och lustigt blev ett av mina foton inkluderat i Schmaps Pragguide, närmare bestämt en helt odramatisk bild av Rudolfinum.
Om ni inte tror mig kan ni se själva här. Kika till höger.

Mycket sista-prylar nu. Det här är sista Pragbloggen, t.ex. I morgon, tisdag, dör vårt bredband och vi sätter oss på flyget hem för att bli Uppsalabor igen. I skrivande stund är det städa, packa, tvätta och slänga som gäller, annars har det varit en hel del hejdåande till höger och vänster.
Med två veckor kvar på sejouren i Prag är det dags att fundera lite på vad man ska ta med sig hem förutom 108 kilo skor, kläder, böcker och allsköns prylar man samlar på sig i ett hem. Souvenirer, alltså. Något krimskrams i maskinproducerat glas blir det förstås inte, inga "Czech me out"-kepsar, inga ryska dockor, inga ölmuggar, inga Kafka-tröjor och ingen hötorgskonst från Karlsbron heller.
sistnämnda har vi nästan övergett, men man vet ju aldrig vad man råkar springa på.
har jag en oljemålning med motiv från gatan där jag både arbetade och bodde. Det är svårslaget, har jag funnit, men någon sådan tur tror jag inte på här. Man kanske skulle ha bott på Karlsbron och jobbat i astronomiska uret istället.
I lördags var det åter dags för Pražská muzejní noc, dvs museinatten då Prags museum håller nattöppet med gratis inträde och kollektiv skytteltrafik. Nu har vi ju sett det mesta redan, men ett par-tre grejer tänkte vi trösta oss med efter 1-2 mot Spanien i 92:a.
erna. Det mesta är saker man får se men inte röra (det mest crazy inslaget är att man får lyssna i lurar). Alltså inget höjdarmuseum, om det inte vore för LOKALEN. Det är en gammal katolsk kyrka ombyggd i omgångar till postkontor, poliskvarter och nu alltså museum. Helt fantastiskt atrium. Måste ses. Kosta vad det kosta vill. (Gratis bild här.)
Med M-L:s syster och framför allt systerdotter på besök finns alla möjligheter att göra lite barnsliga saker som inte prickats av tidigare. På onsdagen gjorde vi t.ex. den stora djurturen med besök på såväl Prags zoo som akvariet Mořský svět, havets värld.
replik. Bäst på att sova var jordsvinen och gorillorna, som verkade stå ut med vilken liggposition som helst.
På nationaldagen är det något av en tradition bland utlandssvenskar att gå till Svenska ambassaden och fira, så också för oss. Vädret var vackert och de få grå molnen satte aldrig sitt hot i verket, till glädje för alla folkdräkter, linnekostymer och dukade bord med jordgubbar, tunnbrödsrullar, lax, köttbullar och svenskt godis.
Lite opera kan ju pigga upp på en grå och vanlig måndag. Mozarts Le Nozze di Figaro är en av världens mest spelade operor och kan också sägas tillhöra Pragklassikerna - den hade sin publika premiär här och spelas ständigt för fulla hus. Så det fick bli den.
Vi såg Nick Cave i september 2006 när vi precis flyttat hit. Det var strålande. På den tiden körde Cave mest låtar från sina avskalade plattor anno 1997 och framåt, och den större delen The Bad Seeds fick stanna hemma och lämna plats åt det mer finstilta. Numera vill Grott-Niklas rocka igen, precis som på senaste plattan Dig, Lazarus, Dig. Många älskar att den gamle Nick Cave är tillbaka, men jag föredrar alltså The Boatman's Call och Nocturama etc. Och därför var det upplagt för en liten besvikelse."The T-Mobile Arena, home of the HC Sparta Praha, is nothing more than a totally run-down leftover of the 60s which somehow resembles something one would consider a multifunctional arena. The only thing that doesn’t look ripe for demolition is a rather new jumbotron hanging in the dark and cold inside of the building."Arenan är faktiskt helt osannolik, om det inte vore för att den kommit till under kommunisttiden. Det gör den faktiskt helt sannolik. Det är kilometer på kilometer av kulvertar och trappor och korridorer och entréer och passager och allsköns utrymmen. Men läktare finns det inga. Jo, det gör det förstås - men inte vår läktare. Eller vår sektion. Nummer 300 finns inte. Borta. När vi tilldelats våra platser av hårt jobbande ungdomar som kämpar med vilsna besökare (utlänningar som inte går på hockey här) visar det sig att en del platser inte finns heller. Ett helt sällskap har biljetter med jämna sittplatsnummer. Sektionen har bara udda stolsnummer.
Som jag skrev häromsistens är Bílkova vila kvar på måstelistan, så lördagens tur tog spårvagn 20 dit. Anledningen till att vi inte gjort detta skulpturmuseum är att det har varit stängt på grund av renovering under en längre tid och att det dessutom alltid är stängt på vintern. Men i strålande sol tog vi nu oss till slut dit. Fast det var stängt. Fortfarande.
Den här helgen var det strålande sol igen och det är inte utan att man börjar tro på ett stabilt vackert väder efter en hel del fram-och-tillbaka på den fronten under våren. Vädret har bidragit till en hel del planlöst strosande fram och tillbaka mellan vackra kvarter, panoramautsikter och ett och annat café. Och så måste man ju gå på museum också, som trogna läsare har noterat. Även om det är fint väder.
Det brukar alltid vara lite klurigt att för utländska kompisar förklara logiken i att ha klämdagar. "Jo, eftersom man är ledig dag 1 och dag 3, så måste man vara ledig dag 2 också. Och sluta tidigare dag 0. It's a squeeze day, you know." Nej, ärligt talat går det inte ihop. Men filosofiska fakultetens dekan har fattat galoppen alldeles på egen hand, så därför har vi nu två tredagarsveckor i rad. Výborné!
Strålande väder i söndags! Synd bara att det skulle sammanfalla med OS-kval i fäktning med svenskt deltagande. Vi skulle alltså sitta i en sunkigt svettig sporthall hela söndagen (vi hoppade över herrarnas tävling på lördagen eftersom det stora svenska hoppet tävlade i damklassen) istället för att gassa sol, men det tyckte vi båda att det var värt. M-L är ju gammal fäktare.
Fotokonst är inte min grej. Ni vet, svartvita bilder av dimmiga broar, en gumma som väntar på bussen i amerikanska södern och en väääldigt rynkig gubbe från Mongoliet. Och pressfoton är ännu värre. Okej, krig och svält och katastrofer är jättehemskt och viktigt och farligt, men väl på plats hade Stig Helmer också lyckats ta en bild som engagerar. Inte många av alla pösmagat hyllade pressfoton förklarar, skildrar, föreslår en lösning, debatterar. De är mest bilder, om än av ting som i sin tur berör.
Man vill ju ogärna skryta, men så här några dagar efter litteraturkonferensens avslutande måste man nog ändå säga att det hela gick geschwind. Nu var det definitivt inte min förtjänst, men ändå. Kul i alla fall. Roligast var nog att de olika deltagarna verkade vara genuint nöjda med arrangemanget och temat, och att de verkade lära sig ett och annat också.
I år skriver vi 2008 och därmed är det upplagt för diverse firanden, eftersom det mesta i det här landet har hänt med den slutsiffran. Några snabba exempel:
De tjeckiska påsktraditionerna var förstås likadana i år som förra året, så jag behöver kanske inte dryfta dem vidare, utan bara summera årets strapatser. Påskmiddag 1 intogs fullständigt traditionsvidrigt redan på fredagskvällen på den lite bättre restaurangen Červená tabulka som T och A föreslog. Det var ett mycket bra val, och trots att jag inte åt mer än två tredjedelar av min hjort var jag mätt långt in på påskafton.
Att Tjeckien är ett EU-land är inte alla medvetna om, allra minst tjeckerna själva och definitivt inte deras folkvalda. Märkligt, kan tyckas, men mitt tidigare exempel med postverket är inte det enda som backar upp påståendet. Senast blev det tydligt när årets första lön anlände.
Årets begivenhet på avdelningen blir en nordisk litteraturkonferens som ska gå av stapeln 17-18 april. Temat som vi värkt fram heter "Privat eller engagerad?" och tar upp frågan om huruvida den samtida nordiska litteraturen karakteriseras av en vilja att sätta problem under debatt, som det hette under det moderna genombrottet, eller om det istället idag mest handlar om jagets privata berättelser. Vi tycker oss se båda tendenserna och ser fram mot en del klargöranden kring detta.
Mellan operabesöken och museiturerna kan det passa att kolla in hur de breda massorna underhåller sig. Alltså har jag gått till den lokala biografen och tittat på några filmer.
som hos Tarantino. Resten är dock bra, den franska delen måhända undantagen, och som alltid hos engelska filmer är foto, miljöer, kläder etc alldeles strålande.
På lördagen fortsatte vi att beta av området kring borgen med alla dessa museer som turisthorderna tidigare avskräckt oss från. Den här gången blev det Slottsgalleriet, beläget i det kejserliga stallet som för kanske tio år sedan på nytt slog upp sina portar i renoverat skick. Som väntat mycket snygga lokaler. Och en ganska kass hemsida här.
Vi hade nåtts av tråkiga bud på morgonen, så det var inte klart att vi skulle utnyttja våra biljetter till operan på kvällen. Men vi bestämde oss ändå ganska snabbt för att gå, inte som en festlig galakväll utan mer som en vacker och stilla avslutning på dagen. Föreställningen var Tosca, vilket inte var opassande, och en egen loge var också praktiskt.
Mina studenter i trean ville beställa ordböcker från Sverige, och stegade ner till postkontoret för att kolla vad det skulle kosta. Konstigt, tyckte jag, eftersom postverket knappast har någonting med saken att göra. Det är ju avsändaren som lägger på frakten. Men självfallet hade studenterna rätt, för vad jag inte hade tänkt på var ju att det gamla slutna monopolet självfallet gör som de vill, 18 år efter enpartistatens död och fyra år efter EU-inträdet.